torstai 8. elokuuta 2013

Paranevan anorektikon energiantarve

Minua on askarruttanut ja aiheuttanut suurta pelontunnetta eräs asia koko paranemisprosessin ajan. Se asia on energiantarve.

Ateriasuunnitelman perusruokavalio on valehtelematta aika suuri vielä ylläpitovaiheessakin. Se on suurempi kuin muilla. Muut eivät syö niin paljon kuin minun pitäisi. Se kummastuttaa. Jos syön kuin muut jään nälkäiseksi. Mutta miksi?

Onko paranevan anorektikon energiantarve suurempi kuin muiden? ...Ei kait se voi olla? Haluaisin todellakin vastauksen tähän mysteeriin. Eli jos jollain on jotain tietoa tai arveluita asiasta niin mieluusti kuulisin :)

6 kommenttia:

  1. Oon kysyny ihan samaa asiaa useesti eri lääkäreiltä; miks pitää syödä normipainonkin jälkeen perusruokavaliota, tai kenties vielä lisäyksiä siihen päälle niinku mulla luultavasti tulee olemaan. Ja mulle on vastattu että anorektikon kroppa on siinä huonossa vaiheessa sellasessa kunnossa, että normipainon jälkeen menee vielä VUOSI jolloin tarvii enemmän energiaa, kun kaikki kropassa rakentuu uudelleen. Et oo yksin ton asian kanssa... Tsemppiä! Saara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos kiitos! Miten huojentavaa kuulla etten olekkaan epänormaali. Tämä luo paljon luottoa siihen, että uskaltaa syödä :)

      Poista
  2. Haha, mä syön joka päivä yli listan. Se ei riitä mihinkään.:P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä tyttö :D Oon oikeesti tosi ylpee susta :)

      Poista
  3. se on yksilölllistä kuinka paljon energiaa tarvitsee painonnosto vaiheessa ja ylläpitovaiheessa. mutta se ei ole yksilöllistä etteikö tarvitsisi energiaa PALJON! Kaikki aloratisemuksesta kärsineet tarvitsee normaalipainosta ihmistä enemmän energiaa, koska kroppa rakentaa sisäelimia, soluja ym, joita muiden kropan eivät tee. Osa energiasta siis menee ihan soluihin ym. JA aineenvaihdusta on paljon nopeampi kuin muilla, josta johtuu ns. "anoreksia nälkä". Sekin tasoittuu normaalipainossa ajan kanssa, eikä ruokaa enää tarvita niin paljon kuin aikaisemmin.
    Älä siis huoli se on normaalia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et tiedäkkään miten hyvältä tuo tuntuu kuulla! Muiden sanoja on helpompi uskoa kuin omia. Kiitos siis, että tulit kertomaan tuon minulle! Arvostan sitä todella paljon :)

      Poista